Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna

  • Karol Okrasa z Pomorskie Prestige
    Sezon jesienno-zimowy w pomorskim z Karolem Okrasą


Pomorskie online – raport z działań 2017

promocja interetowa pomorskie

 

Z analizy przeprowadzonej przez platformę Hootsuite w 2017 roku wynika, że aż 28 milionów Polaków miało dostęp do Internetu i korzystało z niego średnio przez 6 godzin dziennie (1). Dotarcie do tak ogromnej grupy odbiorców jest jednym z podstawowych zadań marketingowych prowadzonych przez PROT. Dodatkowy argument zaangażowania w promocję sieciową, to stale zwiększający się wpływ Internetu w branży travel. Dla przykładu, w minionym roku aż 68% rezerwacji hotelowych, i blisko połowę wyjazdów urlopowych wykupiono w sieci (2). Dlatego rok 2017 stał pod znakiem kontynuacji promocji regionu pomorskiego w Internecie, a promocję tę podzielić można na kilka elementów.

 

Strony internetowe

Główną platformą komunikacji PROT są strony www.pomorskie.travel oraz
www.pomorskie-prestige.eu. Portal Pomorskie.travel to internetowy przewodnik skupiający się na rekomendowaniu oferty turystycznej regionu głównie wśród odbiorcy krajowego. W ubiegłym roku liczba odsłon strony www.pomorskie.travel wyniosła 1 659 540. Strona www.pomorskie-prestige.eu, to blog na temat oferty premium regionu pomorskiego, skierowany do turystów krajowych i zagranicznych. Liczba odsłon tego portalu w 2017 roku wyniosła 98 691. Obie strony posiadają dedykowane profile społecznościowe na Facebooku, Instagramie i Youtubie.

Strona www.prot.gda.pl , to oficjalna witryna Organizacji, na której umieszczane są bieżące informacje oraz wiadomości na temat działań PROT. Spięty jest z nią fanpage – https://www.facebook.com/protregion/

 

Social media
Rozwój mediów społecznościowych jest bardzo dynamiczny. W 2017 roku liczba aktywnych użytkowników social media na świecie wyniosła niemal 3 miliardy osób.  Dla porównania, tyle ludzi żyło na Ziemi w latach 60’ XX wieku.

W Polsce aż 90% internautów korzysta z mediów społecznościowych i wartość ta rokrocznie się wzrasta (3), a najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce jest niewątpliwie Facebook. W 2017 roku aktywnie korzystało z niego aż 22 miliony użytkowników (4). Na kolejnych miejscach w rankingu popularności mediów społecznościowych w 2017 roku były odpowiednio Youtube, komunikator WhatsApp oraz Instagram. Z tego ostatniego korzystało w ubiegłym roku 3 miliony Polaków. Jeszcze kilka lat temu dotarcie do tak licznej grupy odbiorców było niemożliwe.

PROT administruje 3 profilami na Facebooku oraz 1 na Instagramie i Youtubie. Profile facebookowe to wspomniane wcześniej fanpage’e Pomorskie.travel (ponad 19 tys. fanów), www.facebook.com/pomorskie.travel/, Pomorskie-Prestige (ponad 4 tys. fanów), www.facebook.com/PomorskiePrestige/ oraz oficjalny profil PROT (ponad 2 tys. fanów) www.facebook.com/protregion/. Profil na Instagramie (https://www.instagram.com/pomorskietravel/) skupia ponad 1700 fanów. Z kolei kanał Youtube (https://www.youtube.com/user/PomorskieTravel, to miejsce, na którym udostępnianie są filmy wyprodukowane przez PROT.

Profil Pomorskie.travel skupia się na rekomendowaniu atrakcji turystycznych regionu wśród odbiorcy krajowego oraz na promocji portalu www.pomorskie.travel. W 2017 roku użytkownicy Facebooka zareagowali na posty umieszczone na tym profilu ponad 40 tys. razy, 12 tys. razy udostępnili je, a ponad 2 tys. razy publikowali komentarze (dane na podstawie analizy www.sociograph.io). Od 2017 roku fanpage Pomorskie.travel pojawia się regularnie w rankingu najbardziej angażujących stron kategorii Regiony, przygotowywanym przez firmę Sotrender z branży Social Media Marketing.

Na profilu umieszczane są rozmaite typy postów, takie jak filmy, galerie zdjęć, quizy i konkursy, które promują atrakcje turystyczne, miejscowości, przyrodę oraz kulturę regionu pomorskiego, a także za zadanie mają angażować użytkowników Facebooka.

W ubiegłym roku na profilu Pomorskie.travel opublikowano także 6 filmów wyprodukowanych na zlecenie PROT, które cieszyły się dużą popularnością. Zasięg jednego z nich – film pt. Półwysep Helski – wyniósł ponad 1,3 miliona użytkowników. Profil Pomorskie.travel jest także ważną platformą promocji członków PROT i lokalnych organizacji turystycznych. Dzięki publikowaniu informacji na temat wydarzeń organizowanych przez ww. partnerów trafiały one do szerszego grona odbiorców.

63 % fanów Pomorskie.travel stanowią kobiety (mężczyźni 37%), natomiast dominującą grupą wiekową wśród użytkowników jest przedział 25-44 (60% osób obserwujących profil).

Na fanpage’u Pomorskie Prestige (ponad 4 tys. fanów) publikowane są treści w języku angielskim, dotyczące turystycznej oferty premium, przede wszystkim partnerów projektu Gdańsk Culinary Prestige. W 2017 roku Użytkownicy Facebooka zareagowali na posty profilu Pomorskie-Prestige niecałe 3 tys. razy, udostępnili je 2800 razy . Content umieszczany na tym profilu odznaczał się różnorodnością. Były to posty prowadzące do strony pomorskie-prestige.eu, karuzele ze zdjęciami, albumy oraz materiały filmowe.

Pod względem statystyk demograficznych wśród fanów Pomorskie-Prestige dominują kobiety (60 % użytkowników), najliczniejszą grupą wiekową, podobnie jak w przypadku profilu Pomorskie.travel, był przedział 25-44 lata (ponad 60% użytkowników). Najwięcej fanów pochodzi z Polski, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz z Norwegii.

Fanpage Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, który polubiło ponad 2 tys. użytkowników ma charakter branżowy. Publikowane na nim są ogłoszenia oraz wiadomości dotyczące turystyki w regionie pomorskim oraz działań PROT.

Profil Pomorskie.travel na Instagramie skupia niemal 1800 użytkowników. W 2017 roku publikowane były na nim zdjęcia wizerunkowe regionu pomorskiego, zrobione głównie przez użytkowników Instagrama (jest to tzw. User Generated Content). Taka strategia komunikacji buduje wzajemne relacje z użytkownikami, zwiększa ich zaangażowanie, a co za tym idzie wzmacnia zasięgi profilu.

Wszystkie posty umieszczone na Instagramie opatrzone są hashtagiem #pomorskietravel, którym użytkownicy Instagrama oznaczyli swoje zdjęcia już 14 tys. razy.

Organiczne zasięgi na Facebooku wciąż maleją (5), dlatego istotnym elementem działań związanych z marketingiem w mediach społecznościowych było prowadzenie płatnych działań promocyjnych.

W 2017 roku PROT wyemitował na Facebooku i Instagramie ponad 500 reklam, które służyły zwiększaniu zasięgów i zaangażowania fanów na wybrane posty oraz kreowaniu ruchu na stronach internetowych czy też promocji wydarzeń regionalnych. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku Reklamy PROT dotarły do niemal pół miliona użytkowników i odnotowały ponad 50 tys. reakcji. Warte wyróżnienia kampanie reklamowe to:
– promocja wizyty brytyjskiej książęcej pary Kate i Williama w Gdańsku (kampania prowadzona jednocześnie w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii)
– promocja ochrony środowiska i zachowania czystości plaż w filmie „To nie morze wyrzuca śmieci”
– promocja głosowania na Najlepszy Produkt Turystyczny Województwa Pomorskie, w tej kampanii pozyskiwano także kontakty mailowe (generowanie leadów)
– Promocja pomorskich zamków i pałaców w sondzie Polska.travel
– Promocja nowego wydania +48Magazine w Szwecji
– Informacja o zbiórce pieniędzy dla poszkodowanych w sierpniowej nawałnicy w Borach Tucholskich i na Kaszubach.

 

Reklamy Adwords
AdWords to program reklam online stworzony przez Google. Umożliwia wyświetlanie reklam w wyszukiwarce oraz w sieci reklamowej obejmującej ponad 2 mln witryn. W minionym roku PROT przeprowadził kilkanaście kampanii Adwords. Ich przekaz docierał do precyzyjnie wyselekcjonowanych grup odbiorców Przełożyło się to na zwiększenie ilości wizyt na stronach www.pomorskie.travel i www.pomorskie-prestige.eu oraz promocję regionu pomorskiego, jego atrakcji turystycznych i wydarzeń organizowanych przez partnerów PROT.

W 2017 roku użytkownicy kliknęli w reklamy PROT ponad 50 tys. razy, natomiast średni CTR (click through ratio) reklam w sieci wyszukiwania nie spadał poniżej 5%. Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google odnotowały niemal 3 miliony wyświetleń.

W przypadku reklam odsyłających do strony www.pomorskie.travel działania promocyjne opierały się na kampanii remarketingowej (wyświetlanie reklam graficznych osobom, które odwiedziły już wybrane kategorie witryny) oraz na kampanii w sieci wyszukiwania. Reklamy w tej kampanii wyświetlane były pod konkretne słowa kluczowe. Dobór poszczególnych fraz oparto na tematyce strony pomorskie.travel oraz danych na temat popularności poszczególnych fraz uzyskanych z planera słów kluczowych (oficjalne narzędzie Google Adwords). Najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe w tej kampanii to: Gdańsk zwiedzanie, Atrakcje Trójmiasto oraz Zwiedzanie Sopotu.

Kampanie Adwords, które odsyłały do różnych kategorii strony www.pomorskie-prestige.eu skupiały się głównie na reklamach w sieci wyszukiwania. Proces doboru fraz wyglądał podobnie, jak w przypadku strony www.pomorskie.travel.  Najczęściej wyszukiwane frazy w tej kampanii to Gdańsk restauracje, Gdynia restauracje, Gdańsk SPA czy też Kaszuby restauracje.

 

Projekty dodatkowe
PROT w 2017 roku kontynuował monitoring mediów społecznościowych w Brand24. Dzięki temu narzędziu odnotować można było wszelkie zmianki na temat regionu pomorskiego, poszczególnych atrakcji turystycznych, czy też samej Organizacji. Pozwoliło to szybko reagować na wszelkie pojawiające się komentarze i posty. Ponadto narzędzie Brand24 umożliwiło na dotarcie do fotografów, influencerów i użytkowników publikujących w Internecie zdjęcia z regionu pomorskiego i udostępnianie ich na własnych profilach social media.

W minionym roku Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna rozpoczęła także zbieranie bazy mailingowej w programie Salesmanago. Działania te polegają na uruchomieniu formularzy kontaktowych i kampaniach reklamowych skupionych na pozyskiwaniu leadów w mediach społecznościowych. Na otrzymane adresy mailowe wysyłany był newsletter z informacjami na temat atrakcji oraz nadchodzących wydarzeń w regionie pomorskim, a także oferty partnerów PROT.

 

Wszystkie działania promocji internetowej PROT przełożyły się na następujące zasięgi:

Statystyki dla strony www.pomorskieprestige.eu:
– Liczba odsłon – 98 691
– Liczba sesji – 38 813

– Pozyskiwanie:  Kampania AdWords – 16 990, wyszukiwanie organiczne – 8 847, ruch z innych stron www – 2 996, direct – 2 680,  social media – 2 196

Statystyki dla strony www.pomorskie.travel

– Liczba odsłon – 1 659 540
– Liczba sesji – 635 681

– Pozyskiwanie: wyszukiwanie organiczne – 363 979, direct – 80 477, ruch z innych stron www –  53 918, Kampania AdWords – 40 000, social media – 16 673,

Facebookowy zasięg postów na fanpage’u Pomorskie-Prestige wyniósł ponad 650 000 użytkowników, natomiast posty na profilu Pomorskie.travel osiągnęły zasięg przeszło 4 300 000 użytkowników.

 

Plany na rok 2018

Planem PROT na 2018 rok jest kontynuowanie działań związanych z marketingiem internetowym. Będzie to stałe zwiększanie ilości obserwatorów oraz ich zaangażowania na profilach społecznościowych. Ważnym zadaniem jest także promocja w Google Adwords zarówno portali pomorskie.travel oraz pomorskie-prestige.eu, jak i wydarzeń organizowanych przez partnerów PROT.

Ponadto na początku 2018 roku rozpoczęła się współpraca z firmą z branży SEO, zajmującą się pozycjonowaniem strony www.pomorskie-prestige.eu w wyszukiwarce Google.

 

Źródła:

  1. https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview
  2. https://www.eholiday.pl/blog/wplyw-internetu-na-konsumenta-najwiekszy-w-branzy-travel-raport-divante-i-imas/
  3. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/90-proc-polskich-internautow-korzysta-z-social-media-liderem-facebook-w-gore-youtube
  4. https://businessinsider.com.pl/media/internet/najpopularniejsze-serwisy-spolecznosciowe-w-polsce-i-na-swiecie/m9gksls
  5. https://socialpress.pl/2017/11/spadajace-zasiegi-postow-na-facebooku-analiza-napoleoncat/
Polityka Prywatności
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna © 2018
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna