
Projekt Bike Across the Baltic (BAB) dobiega końca – to doskonały moment, aby podsumować, co udało nam się osiągnąć przez ostatnie dwa lata! Pełny artykuł dostępny jest w języku angielskim tutaj: ARTYKUŁ
Telle Tuominen, wykładowczyni turystyki z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Turku (Lider projektu), zebrała doświadczenia, działania i osiągnięcia naszego międzynarodowego projektu. W swoim artykule opisuje rozwój międzynarodowej trasy rowerowej EuroVelo 10 wokół Morza Bałtyckiego, koncentrując się na rezultatach projektu Bike Across the Baltic, realizowanego w latach 1.08.2023 – 30.07.2025.
Wraz ze wzrostem popularności roweru jako zrównoważonego środka transportu i formy turystyki, projekt BAB stanowi ważny krok w kierunku promocji i usprawnienia infrastruktury rowerowej w regionie. Artykuł przedstawia najnowsze działania i ich wpływ w czterech krajach partnerskich: Estonii, Finlandii, Polsce i Szwecji.
Raport ukazuje aktualny stan rozwoju turystyki rowerowej oraz konkretne działania zrealizowane w ramach projektu BAB – od inwestycji w infrastrukturę po działania promocyjne i edukacyjne. Wskazuje również kluczowe czynniki sprzyjające rozwojowi tras rowerowych, a także strategiczne kierunki dalszych działań, zarówno dla samorządów i organizacji pozarządowych zajmujących się mobilnością zrównoważoną, jak i dla branży turystycznej oraz samych rowerzystów.
Polska: Stan turystyki rowerowej i wkład projektu BAB
Polska wspiera rozwój turystyki rowerowej poprzez krajowe polityki mobilności, zdrowia i klimatu. W regionie pomorskim rozwój ruchu rowerowego jest silnie osadzony w strategiach regionalnych, z naciskiem na mobilność aktywną i zrównoważoną turystykę. W wielu regionach Polski od lat podejmowane są działania na rzecz promocji turystyki rowerowej. W czerwcu 2025 roku Polska Organizacja Turystyczna złożyła wniosek do Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF) o ustanowienie Narodowego Centrum Koordynacyjnego (NECC) w Polsce.
Na poziomie regionalnym kluczową rolę odgrywają m.in. Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, a także lokalne organizacje pozarządowe i samorządy. Do mocnych stron turystyki rowerowej w Polsce należą m.in. dobrze przygotowane nadmorskie miejscowości, takie jak Ustka czy Łeba, rosnąca multimodalność (np. połączenia promowe z Gdyni i Gdańska) oraz coraz większe zaangażowanie lokalnych społeczności poprzez kampanie takie jak „Rowerowy Maj”. Rozwój i promocja szlaków rowerowych opiera się na ustrukturyzowanej współpracy i wieloletnich doświadczeniach w realizacji projektów unijnych.
Wciąż jednak istnieją wyzwania, takie jak brak ogólnokrajowej koordynacji, niespójne oznakowanie tras (szczególnie w rejonach wiejskich i leśnych), ograniczona dostępność usług przyjaznych rowerzystom w odległych obszarach oraz potrzeba tworzenia dedykowanej infrastruktury rowerowej w miejscach, gdzie rowerzyści współdzielą drogę z innymi pojazdami.
Co zmienił projekt BAB w Polsce?
Dzięki projektowi BAB Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna przeprowadziła szczegółową inwentaryzację trasy EuroVelo 10 w regionach Pomorza, Warmii i Mazur – łącznie na długości 420 km. Zidentyfikowano kluczowe atuty trasy oraz obszary wymagające poprawy, szczególnie w pobliżu Słowińskiego Parku Narodowego – tam potrzebne są działania zwiększające bezpieczeństwo, poprawiające oznakowanie oraz zapewniające odpowiednią infrastrukturę wypoczynkową.
Projekt BAB zainicjował również nowe formy współpracy pomiędzy wydziałami turystyki, transportu i ochrony środowiska w lokalnych samorządach, a także zwiększył świadomość ekspertów turystycznych na temat rozwoju turystyki rowerowej. Efekty projektu to m.in.: polska wersja kompleksowego raportu nt turystyki rowerowej w krajach bałtyckich wraz z dobrymi praktykami i rekomendacjami dostępny tutaj https://www.prot.gda.pl/turystyka-rowerowa-w-regionie-morza-baltyckiego-rozwoj-wyzwania-i-najlepsze-praktyki/ , liczne warsztaty regionalne z interesariuszami z JST i ekspertami turystyki rowerowej, międzynarodowy webinar o turystyce rowerowej, który można obejrzeć tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=eyHD8WgVJUw oraz sesje tematyczne nt. turystyki rowerowej na Bałtyckim Forum Turystycznym organizowanym przez Koordynatorów Obszaru Tematycznego Turystyka Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego. Dzięki tym działaniom trasa EuroVelo 10 staje się coraz bardziej atrakcyjna dla zagranicznych turystów, a uzyskane wyniki stanowią cenną wskazówkę dla przyszłych działań na poziomie regionalnym i – wkrótce – ogólnokrajowym.
Zachęcamy do przeczytania pełnego artykułu w zakładce Rozwiązania/ Solutions na naszej stronie – https://interreg-baltic.eu/project/bab/
