
W dniach 9–11 września 2025 r. w Kłajpedzie (Litwa) odbyło się 5. spotkanie partnerów projektu Baltic Biking UPGRADE (BBU), którego koordynację prowadzi Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli wszystkich instytucji zaangażowanych w projekt, a jego celem była ocena postępu działań, wymiana doświadczeń oraz omówienie dalszych kroków na rzecz rozwoju oferty turystyki rowerowej wokół Morza Bałtyckiego.
Podczas spotkania partnerzy dyskutowali nad realizacją kolejnych działań w ramach pakietów roboczych (Work Packages), w tym m.in.:
- przygotowaniem i wdrażaniem krajowych i regionalnych standardów oraz certyfikacji dla usług przyjaznych rowerzystom,
- programami szkoleń dla MŚP,
- pilotażami w Danii i na Litwie,
- rozwojem nowych ofert transgranicznych wzdłuż trasy EuroVelo 10,
- działaniami promocyjnymi (m.in. aktualizacją strony eurovelo10.com i kampaniami online).
Kulminacyjnym punktem spotkania w Kłajpedzie był zorganizowany 11 września 2025 r. warsztat typu okrągły stół/roundtable z udziałem przedstawicieli MŚP, operatorów transportowych oraz lokalnych i regionalnych interesariuszy. Jego celem była wymiana doświadczeń i wypracowanie pomysłów na lepszą integrację usług transportowych i turystycznych w kontekście rozwoju turystyki rowerowej. W sesjach plenarnych i stolikowych udział wzięli m.in. przedstawiciele Association Klaipeda Region, European Cyclist Federation, Baltic Bike Travel, TT-Line, FlixBus, Danish Cycling Tourism, PROT, Visit Lolland Falster, Blekinge Region, ZROT oraz przedstawiciele lokalnych przedsiębiorstw turystycznych. Wystąpienia pokazały zarówno potencjał, jak i wyzwania, z którymi mierzy się turystyka rowerowa w regionie – od sezonowości i ograniczeń infrastrukturalnych, przez kwestie bezpieczeństwa i współpracy, aż po potrzebę lepszego połączenia usług promowych, autobusowych i rowerowych.
W ramach czterech tematycznych stolików dyskusyjnych omówiono:
- Integrację transportu promowego – w tym konieczność lepszego połączenia terminali z trasami rowerowymi i dialogu między operatorami.
- Autobusy jako „last-mile hero” – potrzebę inwestycji w przyczepy do przewozu rowerów i promocji transportu publicznego jako uzupełnienia oferty rowerowej.
- Współpracę MŚP i bezproblemowe podróże – znaczenie wspólnej promocji oraz tworzenia nowych pakietów turystycznych.
- Wspólne modele biznesowe – szanse na rozwój rynku, konieczność łączenia budżetów promocyjnych oraz rozwój transgranicznych produktów, np. nowych tras rowerowych (Kopenhaga–Gdańsk–Świnoujście–Rostock).
Dyskusję uzupełniły także wnioski z raportu European Cyclists’ Federation #CyclistsLoveTrains, wskazujące na rosnące znaczenie kolei w rozwoju turystyki rowerowej w Europie. Warsztat w Kłajpedzie przyniósł m.in.:
- listę wyzwań i rekomendacji dotyczących integracji transportu i turystyki rowerowej,
- pomysły na międzynarodowe pakiety rowerowe i działania promocyjne,
- propozycje pilotażowych rozwiązań (np. bike parade czy wspólne pakiety dla MŚP),
- zaangażowanie operatorów transportowych w proces tworzenia nowych usług,
- wkład do opracowania strategii widoczności transportu na stronie eurovelo10.com.
Podczas warsztatów zaprezentowano doświadczenia i wyzwania w obszarze turystyki rowerowej m.in. przez Association Klaipeda Region oraz TT-Line. Materiały i podsumowania dyskusji zostaną wykorzystane w dalszych pracach nad rozwojem oferty i promocją szlaków rowerowych wokół Morza Bałtyckiego.