Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna

  • Karol Okrasa z Pomorskie Prestige
    Sezon jesienno-zimowy w pomorskim z Karolem Okrasą


Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige – podsumowanie działań promocyjnych w roku 2017

Gdańsk Pomorskie Culinary Prestige – podsumowanie działań promocyjnych w roku 2017

Kuchnia pomorska wyróżnia się smakiem, różnorodnością i prostotą składników. W regionie odnaleźć można wiele wspaniałych przepisów przywołujących dawne czasy. Bogata tradycja kulinarna wszystkich zakątków regionu i mnogość lokalnych składników, nie występuje nigdzie indziej. Szefowie kuchni najlepszych pomorskich restauracji szanują te tradycje zawierając je w przygotowywanych potrawach, jednocześnie nadając im nową, bardziej współczesną formę. Region pomorski to ogromny potencjał produktowy, o jeszcze wielu możliwościach. Aby pielęgnować i promować pomorskie kulinarna powołany do życia został projekt „Gdańsk-Pomorskie Culinary Prestige”.

 

Turystyka kulinarna to już nie tylko trend w turystyce światowej ale również zyskuje ona więcej zwolenników na rynku krajowym kształtując tym samym potrzeby konsumenckie i popyt na ofertę tematyczną. Turyści  kulinarni jako świadomi i poszukujący odbiorcy stają się kluczową grupą obsługi ruchu turystycznego bezpośrednio wpływającą na przełamywanie bariery sezonowości. Dlatego też  promocja kulinariów na stałe wpisana została w działania promocyjne PROT i stanowi wiodącą oś komunikacji zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

 

Marka parasolowa Pomorskie Culinary Prestige urzeczywistnia potencjał kulinarny  regionu  ale również integruje branżę, co pozytywnie przekłada się na jakość usług i różnorodność oferty. Wypracowana platforma współpracy z restauratorami oraz producentami pozwala prowadzić wiarygodny marketing destynacji przynoszący wymierne korzyści dla obu stron. Dzięki współpracy w ramach projektu PCP wszyscy członkowie mogą liczyć na stałą obecność we wszystkich działaniach marketingowych podejmowanych przez PROT na rynkach krajowym i zagranicznych. Grono partnerów liczy obecnie 30 restauracji z całego regionu.  Wszystkie lokale pracują w zgodzie z ideą slow food i nawiązują do tradycji kulinarnych Pomorza, co jest podstawą przyłączenia się do partnerstwa.

 

Główną platformą komunikacyjną projektu jest blog www.pomorskie-prestige.eu . Zamieszczone na niej informacje dotyczą prezentacji oferty premium regionu pomorskiego ze szczególnym uwzględnieniem potencjału kulinarnego regionu inspirując tym samym do przyjazdów niezależnie od sezonu czy pory roku.  Każdy z tematów poruszany jest w indywidualnie skonstruowanych relacjach, przygotowywanych przez profesjonalny zespół dziennikarzy i fotografów. W roku 2017 strona zanotowała prawie 100 tys.  i ponad 30 tys. unikalnych  użytkowników. Platforma blogowa spięta jest z mediami społecznościowymi, które ukierunkowane są na budowanie zaangażowanej i aktywnej społeczności liczącej obecnie prawie 5 tysięcy użytkowników. Oznacza to wzrost w stosunku do  roku ubiegłego o ponad 20 %. Pod względem statystyk demograficznych wśród użytkowników Pomorskie-Prestige dominują kobiety (60 % użytkowników), a najliczniejszą grupą wiekową był przedział 25-44 lata (ponad 60% użytkowników). Najwięcej wejść generowanych jest z Polski, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii oraz z Norwegii dlatego też na te rynki kierowane były reklamy typu Adwords i kampanie remarketingowe (wyświetlanie reklam graficznych osobom, które odwiedziły już wybrane kategorie witryny)

Reklamy wyświetlane były pod konkretne słowa kluczowe. Dobór poszczególnych fraz oparto na tematyce strony pomorskie.prestige oraz danych na temat popularności poszczególnych fraz uzyskanych z planera słów kluczowych (oficjalne narzędzie Google Adwords). Średni CTR (click through ratio) reklam w sieci wyszukiwania nie spadał poniżej 5%. Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google odnotowały niemal 1 milion wyświetleń.

 

Istotnym elementem projektu Pomorskie Prestige są działania o charakterze media relations. Współpraca z dziennikarzami, blogerami czy też wydawnictwami tematycznymi to obiektywny przekaz pozwalający dotrzeć do potencjalnych odbiorców za pośrednictwem opiniotwórczych mediów.  Aspekt kulinarny uwzględniony został we wszystkich wizytach studyjnych organizowanych przez PROT zarówno dla mediów krajowych i zagranicznych. Dodatkowo zorganizowano aż 4 wizyty dedykowane dziennikarzom kulinarnym.

 

Wizyty studyjne to wciąż jedno z najefektywniejszych narzędzi promocyjnych. Ekwiwalenty medialne można liczyć w tysiącach euro ale przede wszystkim to nieoceniona siła rekomendacji i uwiarygodnienie destynacji w oczach odbiorców. Do udziału w wizytach studyjnych media dobierane są starannie i każdorazowo weryfikowane pod kątem zasięgów. Rok 2017 zaowocował organizacją aż  61 wizyt studyjnych studyjnych. Region gościł 89 dziennikarzy, 3 ekipy telewizyjne 24 blogerów i 29 touroperatorów z 24 rynków.  Tym samym informacje o pomorskich restauracjach pojawiły się w ponad trzydziestu relacjach blogerskich, trzech materiałach telewizyjnych i 20 publikacjach prasowych.

Dziennikarzom kulinarnym poświęcono cztery dedykowane wizyty studyjne. Do skosztowania pomorskiej kuchni zaproszono przedstawicieli mediów z rynku włoskiego, belgijskiego, brytyjskiego i polskiego. Wyjątkowości kulinarnych doznań w Pomorskim doświadczyły dziennikarki miesięcznika Italia a tavola (nakład 60 000 egzemplarzy) oraz Mariella Morosi -publicystka i krytyczka kulinarna. W programie wizyty znalazły się spotkania z szefami kuchni a prym wiodła tradycyjna kuchnia podana w nowoczesnej odsłonie. Dziennikarka belgijskiej telewizji Jasselline Eckels, specjalizująca się w tematyce kulinariów i współpracująca z „Cook Magazine” (nakład 50 000 egzemplarzy, szacowany liczba czytelników 120 000) oraz dziennikarka portalu Yahoo, które poszukiwały unikalnych smaków współczesnej kuchni pomorskiej.

 

W ramach projektu realizowanych jest również szereg działań placementowych ukierunkowanych na wzmocnienie indywidualnych marek restauratorów, jak i budowanie ich rozpoznawalności na kulinarnej mapie Pomorza. Na rynku lokalnym wydany został dodatek do weekendowego wydania Gazety Wyborczej „Pomorze od kuchni”. Materiał przygotowany został w nakładzie 18 000 egzemplarzy i zasięgiem objął całe województwo pomorskie. Publikacja poprzedzona została  kampanią internetową, która swym zasięgiem objęła 50 000 użytkowników z województw pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.

 

Nawiązana została również współpraca z  wydawnictwem Marketing Miejsc a jej efektem jest przewodnik po polskich szlakach kulinarnych. Pomorskie dziedzictwo kulinarne zostało szeroko ujęte w materiale, a każda z restauracji partnerskich wymieniona została indywidualnie. Przewodnik kulinarny trafi do księgarń w kwietniu 2018.

Z kolei współpraca z magazynem lifestylowym Slowlife Food&Garden (40 000 nakładu) zaowocowała emisją obszernego materiału dedykowanego jesiennym smakom pomorskiego na szlaku Dworów i Pałaców Północnych Kaszub.

 

Ponad do temat kulinarny na stałe wkomponowany jest w strategie komunikacji realizowaną przez PROT i znajduje miejsce we wszystkich uruchamianych narzędziach marketingowych. Zakładka kulinarna stanowi integralną część portalu turystycznego województwa pomorskiego www.pomorskie.travel i w bieżącym roku zostanie również poszerzona o dodatkowe elementy. Materiały kulinarne stanowiły wizytówkę stoisk regionalnych organizowanych w Tel Avivie,  Sztokholmie, Oslo i Helsinkach.  Również znaczna część magazynu lifestylowego + 48 Magazine wydawanego na Skandynawię  poświęcona została pomorskim smakom i tradycjom kulinarnym. PROT również angażuje się w wydarzenia branżowe takie jak Earth Day 2017 organizowane we współpracy z restauracjami Metamorfoza i Pałacem Ciekocinko czy konferencje branżową MADE Restaurant Gdańsk.

 

Polityka Prywatności
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna © 2018
Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna